Poistuminen | Toimielimet | Vanhus- ja vammaisneuvosto | Pöytäkirja 21.03.2013 | Avaa haku

Vanhus- ja vammaisneuvosto
Pöytäkirja 21.03.2013 Pykälä 2

Vanhus- ja vammaisneuvosto
§ 2
21.03.2013

MENETTELYTAVAT VANHUSNEUVOSTON JA VAMMAISNEUVOSTON JÄSENTEN NIMEÄMISESSÄ, PUHEENJOHTAJIEN VALINNASSA ,KUNNAN HALLINTOELINTEN OSALLISTUMISESTA NEUVOSTOJEN TOIMINTAAN SEKÄ KOKOUSPALKKIOIDEN MAKSAMISESTA

VVNEUV § 2
Askolan vanhus- ja vammaisneuvosto päätti esittää kokouksessaan 4.12.2012 Askolan kunnanhallitukselle seuraavasti:

1. Askolan kuntaan perustetaan vanhusneuvosto.

Jäsenet siihen tulee valita siten, että edustettuina ovat veteraanit, Eläkeliiton Askolan yhdistyksen jäsenet, Askolan seurakunnan edustus ja vanhuspalveluiden käyttäjät.

2. Askolaan perustetaan vammaisneuvosto, johon tulee pyytää eri vammaisjärjestöjä ja -yhdistyksiä nimeämään omat edustajat jäseniksi.

Vanhus- ja vammaisneuvosto toimii nykyisellä kokoonpanolla siihen saakka kunnes uudet neuvostot on nimetty ja ne voivat aloittaa toimintansa.

Askolan kunnanhallitus päätti kokouksessaan 13.2.2013, että vuoden 2012 vanhus- ja vammaisneuvosto toimii nykyisellä kokoonpanollaan siihen sakka kunnes uudet neuvostot on nimetty ja ne voivat aloittaa toimintansa.

Lisäksi kunnanhallitus päätti että:

1. Askolaan perustetaan 5-jäseninen vanhusneuvosto ja 5-jäseninen vammaisneuvosto.

2. Edustajat neuvostoihin nimetään vanhus- ja vammaisneuvoston esityksen mukaisesti.

3. Kunnanhallitus nimeää vanhustyönjohtaja Hannu Leinon kunnan edustajaksi ja yhdyshenkilöksi vanhusneuvostoon ja perusturvajohtaja Ulla Bromsin vammaisneuvostoon.

Vanhus- ja vammaisneuvoton esityksessä kunnanhallitukselle ja kunnanhallituksen päätöksessä on kohtia mitkä vaativat edelleen täsmentämistä:

1.Vanhusneuvoto: Palvelujen käyttäjien edustajan valintaa varten pitää määrittää sopiva menettelytapa.

2. Vammaisneuvosto: Menettelytapa vammaisneuvoston jäsenien valintaan, jotta edustuksellisuus eri vammaisjärjestöistä tulee huomioon otetuksi.

3. Neuvostojen puheenjohtajien valinta: Sovitaan menettelytavasta miten neuvostojen puheenjohtajat valitaan.

Lisäksi on aiheellista määrittää:

1. Kunnanhallituksen ja/tai perusturvalautakunnan edustajan osallistuminen neuvostojen toimintaan.

2. Kokouspalkkioiden maksamisesta neuvostojen jäsenille.

Päätösehdotus:

Vanhus- ja vammaisneuvosto päättää esittää kokouksessa käytävän keskustelun pohjalta kunnanhallitukselle:

1. Vanhusneuvosto: Palvelujen käyttäjien valintamenettely.

2: Vammaisneuvosto: Neuvoston jäsenten valintamenettely.

3. Menettelytapa neuvostojen puheenjohtajien valitsemiseksi.

4. Menettelytapa kunnanhallituksen ja /tai perusturvalautakunnan edustajan osallistumisesta neuvostojen toimintaan.

5. Menettelytapa kokouspalkkioiden maksamisesta neuvostojen jäsenille.

Päätös:

Vanhus- ja vammaisneuvosto päätti esittää Askolan kunnanhallitukselle:

Vanhusneuvosto:

1. Palvelujen käyttäjien edustajan nimeää Eläkeliiton Askolan yhdistys.

2. Yhteisöjen nimeämät henkilöt vanhusneuvostoon kaudeksi 2013-2016:

Tuula Tuutti, Eläkeliiton Askolan yhdistys/palvelujen käyttäjä

Tuula Leivo, Eläkeliiton Askolan yhdistys

Mervi Hallikainen, Askolan sotaveteraanit

Terttu Saarinen, Askolan seurakunta

Hannu Leino, kunnan edustaja ja yhteyshenkilö

Vammaisneuvosto:

Vanhus- ja vammaisneuvosto valtuuttaa perusturvajohtaja Ulla Bromsin kartoittamaan kunnan alueella toimivat vammaisjärjestöt ja -yhdistykset sekä kutsumaan näistä koolle uuden vammaisneuvoston. Uusi neuvosto esittää kokoonpanonsa Askolan kunnanhallituksen vahvistettavaksi.

Neuvostojen puheenjohtajien valinta:

Neuvostot valitsevat keskuudestaan puheenjohtajan, valinta esitetään kunnanhallitukselle vahvistettavaksi.

Uuden vanhusneuvoston puheenjohtajaksi esitetään Tuula Leivoa.

Kunnanhallituksen ja / tai perusturvalautakunnan edustajan osallistuminen neuvostojen toimintaan:

Esitetään, että kunnanhallituksen edustajana vanhusneuvostossa ja vammaisneuvostossa toimisi sama henkilö, joka on kunnanhallituksen edustaja perusturvalautakunnassa.

Kokouspalkkiot:

Neuvostot rinnastetaan lautakuntiin kulukorvauksien ja kokouspalkkioiden maksamisessa.