Byggnads- och miljönämnden § 53 21.09.2017 ANKOMNA SKRIVELSER, MEDDELANDEN OCH BESLUT BYGMI 53 Till byggnads- och miljösnämnden har anlänt följande skrivelser, meddelanden och beslut: 1. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland 21.8.2017: Granskning av slutrapportering av iståndsättning av förorenad jordmån, Monnby skola, Askola Nylands NTM-central har granskat slutrapporteringen av iståndsättning av förorenad jordmån och konstaterar att det på oljeskadeområdet inte finns behov av övriga rengöringsåtgärder gällande jordmånen. På området kvarblev inga begränsningar gällande marksubstans eller markanvändning efter utförda iståndsättningsåtgärder av jordmånen. 2. Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland 30.8.2017: Meddelande om mottagande av muddrings- och slåtteranmälan / Niinijärvi, Borgnäs 3. Ramboll 1.9.2017: Obligatorisk kontroll av vattenreningsverket i Mörskom, augusti 2017 4. Eurofins Environment Testing Finland Oy: Rapport för Mäntsälä-Svartåns vattendragskontroll 2016 Vattenreningsverket i Mäntsälä kyrkoby nådde inte tillståndsvillkoren till alla delar i januari-mars 2016. För övrigt var verksamheten effektiv och reningskraven förverkligades. Efter en mild period i februari fanns det rikligt med fosfatfosfor i Mäntsälä-Svartån. Halterna av fosfor och fasta partiklar steg först vid tidpunkten för vårflödet men i praktiken konstaterades högsta halter av dem såväl som av kväveföreningar i mars. 5. Eurofins Environment Testing Finland Oy 5.9.2017: Vattendragskontroll för Borgå-åns vattendragsområde 2016 Den från vattenreningsverken i vattendragen ledda avfallsvattenmängden var 8 % mindre än under år 2015. Vattenreningsverkens sammanlagda vattendragsbelastning minskade med avseende på biologisk syreförbrukning med 18 % och 25 % på kvävet jämfört med år 2015. Fosforns vattendragsbelastning ökade däremot med 10 %. Reningsverken fungerade bra och uppfyllde uppsatta tillståndsvärden. Reningsverksbelastningens, för Borgå-åns vattendragsområde, andel av fosforflödet vid Borgå åns mynning var 5,1 % och 15 % av kväveflödet. Andelarna var lägre än år 2015 vilket förklaras med större naturliga ämnesbelastningar. Liksom under tidigare år urskilde sig reningsverksbelastningen tydligast nedanför Lahtis, i Patomäkiforsen. 6. Miljövårdssekreterarens tjänsteinnehavarbelut för tiden 28.7.-15.9.2017 - som bilaga till föredragningslistan Beslutsförslag: Byggnads- och miljövårdsnämnden antecknar följande skrivelser, meddelanden och beslut till kännedom. Beslut: Godkändes enligt beslutsförslaget.