Sivistyslautakunta § 76 22.09.2020 VASTINE VALTUUSTOALOITTEESEEN / KOULUKULJETUS LAPSEN MOLEMMISTA OSOITTEISTA ASKOLAN KUNNAN SISÄLLÄ SIVLTK § 76 Valmistelija: sivistystoimenjohtaja Pirkko Hynninen, toimialasihteeri Leena Lehtimäki. Valtuutettu Taija Kämäräinen, Yhteinen Askola ja muut valtuutetut ovat tehneet valtuustoaloitteen, Koulukuljetus lapsen molemmista osoitteista Askolan kunnan sisällä. Valtuustoaloite on esityslistan liitteenä. Aloitteessa todetaan, että Askolan kunta järjestää tällä hetkellä koulukuljetuksen vain lapsen ensisijaisesta osoitteesta. Nyky-yhteiskunta kannattaa perheiden erotilanteissa vanhempien yhteishuoltajuutta ja tätä tulisi myös kunnan toiminnoillaan tukea. Kun lapsi asuu säännöllisesti molempien vanhempiensa luona Askolan kunnan sisällä, koulukuljetus molemmista osoittteista olisi tasa-arvoista. Tällainen toiminta tukisi niin lapsien kuin perheidenkin hyvinvointia. Askola voisi tällä linjauksella erottua Suomen kuntakentästä positiivisesti. Linjaus lisäisi kunnan vetovoimaa ja antaisi jo täällä asuville perheille suurta helpotusta ja varmuutta arkeen. Sivistyslautakunta antaa seuraavan vastineen aloitteeseen: Oppivelvollisuutta suorittavalla lapsella on perusopetuslain 32 §:n mukaisesti oikeus maksuttomaan koulukyytiin silloin, kun oppilaan koulumatka on yli viisi kilometriä. Koulukyytien kustannuksista ja järjestämisestä vastaa oppilaan kotikunta. Kunnan on noudatettava perusopetuslakia ja muita säädöksiä koulukuljetuspalveluiden järjestämisessä. Sivistyslautakunnan 30.1.2018 § 12 hyväksymien koulukuljetusperiaatteiden mukaan koulumatkat järjestetään vain yhteen osoitteeseen, joka on väestörekisterikeskuksen mukainen vakinainen osoite, vaikka huoltajat asuisivat eri osoitteissa ja heillä olisi yhteishuoltajuus. Yhteishuoltajuudessa lapselle määritellään yksi osoite. Tämän osoitteen ensisijaisuuden vuoksi lapsen oikeus maksuttomiin koulukyyteihin on vain toisen vanhemman luota. Harkittaessa kunnan velvollisuutta maksuttoman koulukuljetuksen järjestämiseen voidaan oppilaalla katsoa olevan vain yksi koti. (Korkeimman hallinto-oikeuden päätös 14.3.2006/540 KHO:2006:10) Korkeimman hallinto-oikeuden päätökset linjaavat kunnan käytännön toimintaa. Aloitteessa esiin tuodut perheiden hyvinvointi, helpotus ja varmuus arkeen ovat tärkeitä tekijöitä, jotka osaltaan on otettu huomioon koulukuljetuksia järjestettessä, mm. tasapuolisuus, turvallisuus ja tarkoituksenmukaisuus. Askolan kunnassa ei ole toiminnallisesti eikä taloudellisesti tarkoituksenmukaista laajentaa koulukuljetuspalveluja nykyisestä, sillä palvelun kustannukset nousevat vuosittain mm. linja-autojen ja taksien hintojen noustessa. Kunnan heikko taloustilanne on otettava huomioon tarkasteltaessa palveluiden järjestämistä. Päätösehdotus (sivistystoimenjohtaja): Sivistyslautakunta antaa edellä esitetyn vastineen kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle valtuutettu Taija Kämäräisen ym. tekemään valtuustoaloitteeseen, koulukuljetus lapsen molemmista osoitteista Askolan kunnan sisällä. Päätös: Keskustelun kuluessa sivistystoimenjohtaja teki muutetun päätösehdotuksen: Sivistyslautakunta antaa edellä esitetyn vastineen kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle valtuutettu Taija Kämäräisen ym. tekemään valtuustoaloitteeseen, koulukuljetus lapsen molemmista osoitteista Askolan kunnan sisällä. Mittavien reittimuutosten (kuljetuksen piirissä olevista lapsista 6 % jouduttaisiin kuljettamaan eri osoitteisiin) vuoksi kustanusvaikutukset tulisivat olemaan noin 50 000 €/vuosi. Tämän tyyppisissä asioissa tulee jatkossa tehdä lapsivaikutusten arviointi. Hyväksyttiin muutetun päätösehdotuksen mukaan. Täytäntöönpano:kunnanhallitus Lisätietoja: sivistystoimenjohtaja Pirkko Hynninen, puh. 040506 9547 tai etunimi.sukunimi@askola.fi