Rakennus- ja ympäristölautakunta § 10 11.02.2021 PORNAINEN, VALITUS POSTILAATIKOIDEN SIJOITTELUSTA VANHATIE / BORGNÄS, BESVÄR GÄLLANDE PLACERING AV POSTLÅDOR, VANHATIE RYSY § 10 Valmistelija/ Beredare: rakennustarkastaja/byggnadsinspektör Matti Männikkö Posti Oy on 2.12.2020 päivätyllä tiedotteella pyytänyt sijoittamaan postilaatikot Vanhatien Pornaisissa Postin osoittamalle paikalle. Posti Oy on pyytänyt siirtämään olemassa olevat postilaatikot osoittamaansa paikkaan 8.12.2020 mennessä. Posti on keskeyttänyt jakelunsa perustuen postilain 47 §:ään. Muita perusteluja Vanhatien asukkaille ei ole kerrottu. Postilain 44 §:n mukaan postilaatikon sijainnin määrittelee kirjepalvelun yleispalvelun tarjoaja (Posti Oy). Postilaatikon paikkaan tyytymätön voi viedä asian kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätettäväksi. Vanhatien tiekunnan puolesta x ja y (tiekunnan pj) Vanhantien asukkaiden puolesta haluavat riitauttaa postilaatikoiden sijaintia koskevan Posti Oyj:n päätöksen rakennusvalvonnalle 10.01.2021 lähetetyllä sähköpostilla. Asukkaat eivät suostu siirtoon, koska nykyinen paikka vastaa asukkaiden tarpeita ja toiveita. Siirtokehotuksen syyksi (puhelimitse) ilmoitettu syy ei ole heidän mielestä riittävä. Siirron syyksi mainittiin postiauton koko. Kyseessä on normaalin kokoinen pakettiauto, minkä kääntäminen laajalla risteysalueella ei pitäisi tuottaa erityistä vaivaa. Sen sijaan siirto lähemmäs tietä Työväentalon läheisyyteen aiheuttaa asukkaille haittaa. Posti Oy har via information, daterat 2.12.2020, bett om att postlådorna för Vanhatie i Borgnäs placeras på platser som Posti Oy anvisat. Posten har bett om att befintliga postlådor flyttas till den plats den anvisat, senast 8.12.2020. Posten av avbrutit distributionen, enligt postlagens 47. §. Man har inte meddelat övriga motiveringar för invånarna längs Vanhatie. Enligt postlagens 44. § definierar offerenten för brevtjänstens allmänservice (Posti Oy) postlådornas placering. Den som är missnöjd med postlådans placering kan lämna ärendet till kommunens byggnadsinspektionsmyndighet för avgörande. Representerande Vanhatie väglag vill x och y (väglagets ordf.) på invånarnas vägnar bestrida det beslut som Posti Oyj fattat, angående postlådornas placering, genom en e-post som 10.01.2021 är skickad till byggnadsövervakningen. Invånarna går inte med på förflyttningen eftersom den nuvarande platsen motsvarar invånarnas behov och önskemål. Orsaken till flyttningsuppmaningen, som man har meddelat (per telefon), är enligt deras mening inte tillräcklig. Som orsak uppgavs då postbilens storlek. Det gäller en paketbil av normal storlek vars vändning på ett stort korsningsområde inte borde ställa till problem. Däremot orsakar postlådornas flyttning i närheten av Arbetarhuset men för invånarna. Päätösehdotus/ Beslutsförslag (vt. toimialajohtaja/ tf. branschdirektör): Rakennus- ja ympäristölautakunta on tutkinut kysymykseen tulevan paikan muun käytön, tarkoituksenmukaisen postitoiminnan vaatimukset sekä postilain 43 ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset ja 48 §:n nojalla annetut määräykset. Rakennus- ja ympäristölautakunta päättää, että Posti Oy:n vaatimus postilaatikoiden siirtämisestä kumotaan. Byggnads- och miljönämnden har undersökt övrig användning av ifrågavarande plats, postverksamhetens ändamålsenliga krav samt enligt postlagens 43. och 45. § angivna krav och enligt 48. § givna bestämmelser. Byggnads- och miljönämnden beslutar att kravet som Posti Oy har ställt, gällande postlådornas flyttning, upphävs. Perustelut: Postilain (415/2011) 48 §:ssä mainitussa liikenne- ja viestintäviraston määräyksissä ja sen perusteluissa (61/2011 M ja MPS 61) todetaan: Kohtuullinen matka pientalon postilaatikolle (3 §). Määräyksen mukaan kohtuullinen etäisyys pientalossa asuvan postinsaajan osoitepaikan kulkuliittymästä postilaatikolle on taajama-alueella enintään 50 metriä. Säännöksen 2 momentissa määrätään kohtuullisesta etäisyydestä haja-asutusalueella. Sen mukaan kohtuullinen etäisyys haja-asutusalueella pientalossa asuvan postinsaajan osoitepaikan asuinrakennuksesta postilaatikolle on enintään 500 metriä. Säännöksen 3 momentissa on lueteltu ne tilanteet, jolloin postilaatikon etäisyys postinsaajan asunnosta voi ylittää 500 metrin matkan. Säännöksen mukaan etäisyys voi olla enintään kilometri, jos 1) jakelureitiltä muuten jouduttaisiin poikkeamaan vain yhden postinsaajatalouden tai -yhteisön postinjakelua varten; 2) kiinteistö ei sijaitse yleisesti tai ympärivuotisesti liikennöitävän tien varrella; 3) tietä ei talviaikana aurata ja hiekoiteta niin, että se olisi postinjakelunaikataululla liikennöitävissä; tai jos 4) postinjakeluauton kääntäminen tiellä ei ole mahdollista. Vanhantien päässä on kolme yhden asunnon taloa, joiden etäisyys Vanhantien alkupäästä on noin 1 kilometri. Etäisyys on lähestulkoon sama kuin esitettyjen postilaatikoiden uusi sijoituspaikka. Vanhatietä pidetään ympärivuotisesti ajokuntoisena. Postilaatikot sijaitsevat nyt Vanhantien ja Laurinkujan risteyksessä, jossa postinjakeluauton on mahdollista kääntää. Sovelletut oikeusohjeet: Postilaki (415/2011) 43 §, 44 §, 45 § ja 48 § Viestintäviraston määräys postilaatikkojen sijoittelusta (Viestintävirasto 61/2011 M) 3 § Määräyksen 61 perustelut ja soveltaminen postilaatikkojen sijoittelusta (31.5.2011, MPS 61). Motiveringar: I postlagens (415/2011) 48. § nämnda trafik- och kommunikationsverkets bestämmelser och i dess motiveringar (61/2011 M och MPS 61) konstateras: En måttlig sträcka till småhusens postlådor (3. §). Enligt bestämmelsen är postlådan på måttligt avstånd från postadressatens adressanslutning för sitt småhus på tätbebyggt område maximalt 50 meter. Enligt bestämmelsens 2. moment bestämmer man om måttliga avstånd på glesbygden. Enligt bestämmelsen är postlådan på måttligt avstånd från postadressatens adressanslutning för sitt småhus på glesbygdsområde maximalt 500 meter. I bestämmelsens 3. moment har man räknat upp de situationer då postlådans avstånd från postadressatens bostad kan överstiga 500 meter. Enligt bestämmelsen kan avståndet vara maximalt en kilometer då 1) man skulle vara tvungen av avvika från distributionsrutten endast för ett mottagarhushåll eller -gemenskap för att dela ut posten; 2) fastigheten befinner sig inte längs allmän eller året runt trafikerad väg; 3) vägen inte plogas eller sandas vintertid, så att den kunde trafikeras inom ramen för distributionstidtabellen; eller om 4) det inte är möjligt att vända postdistributionsbilen på vägen. I slutet av Vanhatie finns tre hus med en bostad vars avstånd från början av Vanhatie är ca 1 kilometer. Avståndet är i det närmaste det samma som till den föreslagna nya platsen för postlådor. Vanhatie hålls trafikduglig året om. Postlådorna befinner sig nu i korsningen av Vanhatie och Laurinkuja, där postdistributionsbilen har möjlighet att vända. Tillämpade rättsanvisningar: Postlagen (415/2011) 43 §, 44 §, 45 § och 48 § Kommunikationsverkets bestämmelse om postlådornas placering (Kommunikationsverket 61/2011 M) 3. §. 61. bestämmelsens motiveringar och tillämpning gällande postlådornas placering (31.5.2011, MPS 61). Päätös: Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. Godkändes enligt beslutsförslag. Täytäntöönpano/ Förverkligande: Posti Oy Tiedoksi/ Till kännedom: Posti Oy ja x ja y Lisätietoja: vt. toimialajohtaja Tommi Maasilta, puh. 040 7639420 tai etunimi.sukunimi@askola.fi Mer information: tf. branschdirektör Tommi Maasilta, tel. 040 7639420 eller förnamn.efternamn@askola.fi