Kunnanhallitus § 80 03.03.2021 VALTUUSTOALOITE: ASKOLAN KUNNAN HYVINVOINTIKOORDINAATTORIN TEHTÄVÄT KHALL § 80 Valmistelija: kunnanjohtaja Teemu Kejonen ja vt kunnanjohtaja Tuija Saloranta Juho-Matti Nirvi jätti valtuuston kokouksessa 27.8.2020 valtuustoaloitteen "Askolan kunnan hyvinvointikoordinaattorin tehtävät." Aloite on esityslistan oheismateriaalina. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on kuntien keskeinen ja merkittävä tehtävä. ”Valmisteilla olevan Sote-uudistuksen mukaan kunnan, hyvinvointialueen ja HUS-yhtymän hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävät: • Ensisijainen vastuu hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä omassa toiminnassaan. • Strategisessa suunnittelussa asetettava tavoitteet ja määriteltävä toimenpiteet. • Tehtävä päätösten vaikutusten ennakkoarviointi ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen väestöryhmittäin. • Nimettävä terveyden- ja hyvinvoinnin edistämisen vastuutaho. • Seurattava asukkaiden elinoloja, hyvinvointia ja terveyttä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä alueittain ja väestöryhmittäin. • Raportoitava valtuustolleen vuosittain ja valmisteltava valtuustokausittain hyvinvointikertomus ja –suunnitelma. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä kunnan, hyvinvointialueen ja HUS-yhtymän on tehtävä yhteistyötä toistensa kanssa ja tuettava toisiaan asiantuntemuksellaan alueella toimivien muiden julkisten toimijoiden, yksityisten yritysten ja yleishyödyllisten yhteisöjen kanssa. Kunnan ja hyvinvointialueen on edistettävä järjestöjen toimintaedellytyksiä ja vaikutusmahdollisuuksia. Hyvinvointialue järjestää vuosittaiset alueelliset neuvottelut tavoitteista, toteutuksesta ja seurannasta. ” Hyvinvoinnin ja terveyden merkityksellisyys tulee entisestään kasvamaan kunnissa Sote-uudistuksen jälkeen. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on uuden kunnan ydintehtäviä. Perustaa kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämiselle luodaan jatkossakin erityisesti kuntien ennaltaehkäisevillä toimilla. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on tärkeää huomioida myös Askolassa. Siihen on myös varattava riittävät resurssit ja se on organisoitava osaksi kunnan jokapäiväistä toimintaa. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on vahvasti yhteistyöhön ja koordinointiin painottuva tehtävä. Yhteistyötä tulee tehdä kunnan eri sektoreiden, toimijoiden sekä yhdistysten kanssa. Pienemmissä kunnissa tehtävä voi olla osa-aikainen tai kunnilla voi olla yhteinen koordinaattori. Monissa kunnista koordinaattorin tehtävä on sijoitettuna kunnan keskushallintoon. Tällä tavoin varmistetaan hyvinvoinnin edistäminen monialaisesti ja sen liittyminen eri sektoreiden työhön. Mikäli tehtävä on sijoitettu osaksi sektorihallintoa, tulee varmistaa toimivat yhteydet keskushallintoon ja muille toimialoille. Aloitteen mukaan hyvinvointikoordinaattorin keskeisiin tehtäviin kuuluisi huolehtia hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä ja kehittämisestä yhteistyössä kunnan eri sektoreiden, toimijoiden sekä yhdistysten kanssa. Tehtäviin kuuluisi esimerkiksi hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen sekä kehittäminen, yhteistyö kunnan toimialojen sekä muiden toimijoiden kanssa, hyvinvointikertomustyön koordinointi, hyvien käytänteiden levittäminen, mahdollisten koulutusten järjestäminen, hankkeiden ja rahoitusten koordinointi sekä viestintä sidosryhmille ja kuntalaisille. Aloitteessa on todettu että tehtävä tulee järjestää kustannusneutraalisti. Aloitteessa on myös ehdotettu, että tehtävään rekrytoitava henkilö toimisi kunnanjohtajan alaisuudessa ja raportoisi toiminnastaan säännöllisesti kunnanhallitukselle. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinoinnista on käyty Askolassa keskustelua johtoryhmässä sekä erityisesti yleishallinnon ja sivistystoimen välillä. Asiaa on valmisteltu yleishallinnon ja sivistystoimen yhteistyössä. Hyvinvointi-koordinaattorin tehtävien toteuttamiseen on valmisteltu kaksi vaihtoehtoista mallia. Ensimmäinen vaihtoehto on sisällyttää tehtävä osaksi nykyisen nuorisosihteerin tehtäviä, joita kehitettäisiin vastaamaan kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä. Toinen vaihtoehto on aloitteen mukaisesti rekrytoida tehtävää hoitamaan henkilö. Vaihtoehdossa yksi nuorisosihteerin tehtävä muutettaisiin koordinaattorin tehtäväksi. Nuorisosihteerin tehtävänkuva sisältää nykyisellään mm. hankkeisiin, sidosryhmätoimintaan, tiedottamiseen ja markkinointiin sekä yhdistysten kanssa tehtävään yhteistyöhön liittyviä tehtäviä. Tässä vaihtoehdossa vapaa-aikasihteerin tehtävänimike muutettaisiin esimerkiksi hyvinvointi- ja vapaa-aikakoordinaattoriksi. Jos tähän vaihtoehtoon päädytään, nimikemuutoksesta päätetään kunnanhallituksessa erikseen. Samalla nuorisosihteerin nykyistä tehtävän sisältöä kehitetään sisältämään myös hyvinvointikoordinaattorin tehtävät. Tehtävästä tehdään tehtävänkuvaus sekä tehtävän vaativuuden arviointi. Samalla tarkistetaan palkka tehtävänvaativuuden arvioinnin mukaiseksi. Tämän vaihtoehdon hyvä puoli on, että organisaation kehittäminen on mahdollista toteuttaa varsin pienellä kululisäyksellä ja nykyisillä henkilöresursseilla. Henkilöstöjaosto päättää tehtävän palkkauksesta erikseen tehtävän työnvaativuuden arvioinnin perusteella. Toisessa vaihtoehdossa kuntaan rekrytoitaisiin henkilö yleishallintoon koordinaattorityyppiseen tehtävään. Tässä mallissa tehtävänkuva on ajatuksena valmistella kehittämispohjaisena tehtävänä. Tehtävänkuva voisi sisältää hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyviä koordinointi- ja valmistelutehtäviä sekä lisäksi soveltuvin osin kuntamarkkinoinnin ja viestinnän suunnittelua ja toteutusta, hankkeiden hallinnointia, koordinointia, valmistelua ja toteutusta, kuntalaisten ja järjestöjen kanssa tehtävän yhteistyön koordinointia sekä muita kehittämiseen liittyviä tehtäviä. Tämän vaihtoehdon hyviä puolia ovat kokonaisvaltainen ja kehittävä ratkaisumalli, jossa organisaatiota vahvistetaan ja kehitetään käytännössä havaittujen kehittämistarpeiden mukaisesti. Tässä mallissa tehtävänimike voisi olla esimerkiksi hyvinvointi- ja kehittämiskoordinaattori. Tällä mallilla ja tehtävänkuvalla kuntaa voitaisiin kehittää kokonaisvaltaisesti ja koordinoidusti huomioiden kunnan elinvoima ja kuntalaisten hyvinvointi. Samalla voidaan vahvistaa kunnan hyvinvointi-, hanke-, viestintä- ja markkinointiosaamista. Vaihtoehtoon yksi verrattuna tämän mallin heikkous on, ettei uuden henkilön rekrytointia ole mahdollista toteuttaa kustannusneutraalisti. Jos tähän vaihtoehtoon päädytään, niin aikataulullisesti on ajatuksena, että tehtävänkuva valmistellaan ja päätetään vuoden 2021 aikana. Talousarviovalmistelussa 2022 voidaan huomioida tehtävän vaatimat määrärahat. Mahdollisuuksien mukaan kunnan toimintaa tehostetaan, niin että uusi tehtävä lisää kunnan henkilöstökustannuksia mahdollisimman vähän. Hyvinvointiasioiden paremmalla koordinoinnilla kunnan henkilöorganisaatiota kehitetään kohti sote-uudistuksen jälkeistä toimintakenttää. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on myös jatkossa kuntien keskeistä toimintaa. Tärkeää on huomioida kunnassa yhdyspinnat, jotka sote-uudistuksessa ovat syntymässä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen ja kuntien vastuulla olevien palvelujen väliin. Näiden välinen vuoropuhelu on tärkeä varmistaa ja hyvinvointikoordinaattorin toiminta on keskeinen osa tätä vuoropuhelua. Kunnan kokonaisedun kannalta on tärkeä valmistella hyvinvointikoordinaattorin tehtävä niin, että hyvinvoinnin ja elinvoiman edistäminen toteutuu mahdollisimman kokonaisvaltaisesti ja koordinoidusti. Aiheesta keskusteltiin kunnanhallituksen kokouksen 16.12.2020 muissa asioissa. Tehtävän rakentaminen uutena tehtävänä, johon rekrytoidaan henkilö, vaikutti keskustelussa olevan ensisijainen hyvinvointi- koordinaattorin tehtävän ratkaisuvaihtoehto. Päätösehdotus (vt kunnanjohtaja): Kunnanhallitus päättää, että aloitteen mukainen hyvinvointikoordinaattorin tehtävän hoito valmistellaan päätöksentekoon uutena tehtävänä vuoden 2021 aikana. Päätös: Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaisesti. Täytäntöönpano: aloitteen jättänyt Lisätietoja: vt. kunnanjohtaja/ hallintojohtaja Tuija Saloranta, puh. 040 719 5069 tai etunimi.sukunimi@askola.fi