Henkilöstöjaosto § 20 09.02.2021 Sivistyslautakunta § 17 16.03.2021 TÄYTTÖLUPA/ TUNTIOPETTAJA, ASKOLAN KOULU, ALAKOULU HENKJA 09.02.2021 § 20 Valmistelija: rehtori Eeva Hanhivaara Kyseessä on Askolan koulun alakoulun tuntiopettajan virka. Syksyllä 2021 koulussamme aloittaa n.180 oppilasta. Tulevia 1. luokan oppilaita on tämän hetkisen tiedon mukaan 28. Ottaen huomioon nykyisen 1. luokan suuruuden, 28 oppilasta, on ensi syksynä tarpeellista jakaa alkuopetus luokkiin 1., 1.-2. ja 2. Tällöin opetusryhmien määrä yleisopetuksessa kasvaa nykyisestä seitsemästä kahdeksaan. Henkilöllä, joka virkaan valitaan, on vastuullaan luokanopettajan tehtävät päätoimisena tuntiopettajana. Tehtävää ei voi liittää muiden opettajien tehtäviin. Tuntiopettajan palkkaaminen on ehdottoman välttämätöntä ja virka tulee laittaa haettavaksi 9.8.2021 – 31.7.2022, jotta pystytään turvaamaan oppilaiden opetus ja ohjaaminen opetussuunnitelman, säädösten, ohjeiden ja lakien edellyttämällä tavalla. Sivistystoimi hakee henkilöstöjaostolta täyttölupaa määräaikaisen tuntiopettajan viran täyttämiseen. Sijoituskoulu on Askolan koulu, alakoulu. Päätösehdotus (hallintojohtaja): Henkilöstöjaosto myöntää täyttöluvan määräaikaisen tuntiopettajan täyttämiseen ajalle 9.8.2021-4.6.2022. Päätös: Keskustelun jälkeen henkilöstöjaosto päätti yksimielisesti siirtää asian ensin sivistyslautakunnan käsittelyyn. Henkilöstöjaosto pyytää sivistyslautakuntaa selvittämään mahdollisuudet käyttää koko kunnan oppilaaksiottoaluetta, jotta oppiliden jakautuminen kunnan eri alakouluihin olisi tasaisempaa. Täytäntöönpano: sivistyslautakunta, rehtori Eeva Hanhivaara SIVLTK § 17 Valmistelija: sivistystoimenjohtaja Pirkko Hynninen ja rehtori Eeva Hanhivaara. Sivistystoimi haki henkilöstöjaostolta täyttölupaa määräaikaisen tuntiopettajan, luokanopettajan tehtävät, viran täyttämiseen ajalle 9.8.2021 - 31.7.2022. Sijoituskoulu on Askolan koulu, alakoulu. Henkilöstöjaosto on pyytänyt 9.2.2021 sivistyslautakuntaa selvittämään mahdollisuudet käyttää koko kunnan oppilaaksiottoaluetta, jotta oppilaiden jakautuminen kunnan eri alakouluihin olisi tasaisempaa. Sivistyslautakunta toteaa henkilöstöjaostolle seuraavaa liittyen tarpeeseen palkata Askolan koulun alakoululle määräaikainen tuntiopettaja, joka hoitaa luokanopettajan tehtävät ajalla 9.8.2021 - 31.7.2022. Sivistyslautakunta on varautunut määräaikaisen tuntiopettajan tarpeeseen talousarviossa vuodelle 2021 ja sisällyttänyt talousarvioon yhden syksyllä 2021 alkavan opetusryhmän jakamiseen. Lähtökohtana on ollut suuret alkuopetuksen opetusryhmät. Perusopetuslain 6 §:n mukaan opetus tulee kunnassa järjestää siten, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä. Esiopetusta järjestettäessä tulee lisäksi ottaa huomioon, että opetukseen osallistuvilla lapsilla on mahdollisuus käyttää varhaiskasvatuspalveluita. Askolan kunta muodostaa yhden oppilaaksiottoalueen, jossa on sisällä ns. ohjeelliset suunnittelualueet, jotta oppilaalle voidaan osoittaa lähikoulu. (kunnanhallitus 8.2.2012§43). Samassa päätöksessä todetaan, että perusopetuksen 1-2 luokkien opetusryhmien enimmäiskoko on 25 oppilasta. Opetushallituksen selvitysten mukaan toimivin ryhmäkoko on 20 oppilasta. Kouluun ilmoittautuminen lukuvuodelle 2021 - 2022 on tehty perinteisessä aikataulussa. Huoltajat ovat hakeneet lapsilleen koulupaikkaa ilmoittamalla lapsensa kouluun 10.2.2021 mennessä. Perheet ovat näin tehneet suunnitelmansa lapsensa koulunkäynnistä syksyllä 2021. Koulujen rehtorit ja esiopetuksen opettajat ovat valmistelleet koulutulokkaiden koulunkäyntiä kokouksissaan, joista ensimmäinen pidettiin jo marraskuussa 2020. Rehtoreiden kanssa on lisäksi pidetty tammi- helmikuussa kokouksia, joissa on suunniteltu lukuvuoden 2021 - 2022 osalta koulutulokkaiden kouluihin sijoittumista ja alkavien ryhmien määrää sekä erityisen tuen oppilaiden koulupaikkoja. Koulutulokkaita lukuvuodelle 2021 - 2022 on tulossa Askolan koulun alakouluun 28 ja Monninkylän kouluun 26, Särkijärven kouluun 3 ja Juornaankylän kouluun 4 oppilasta. (tilanne 10.3.2021). Perhe- ja lapsilähtöisesti ajatellen lapset ovat ehtineet varhaiskasvatuksen ja esikouluvuoden aikana ryhmäytyä ja solmia ystävyyssuhteita oman ryhmänsä sisällä asuinalueellaan. Näin ollen lapsen kuljettaminen vieraaseen kouluun ja toimintaympäristöön ei ole lapsiystävällistä eikä inhimillistä. Koulujen oppilasmäärien tasaamisen koulujen kesken ei tule olla tekninen toimenpide vaan huomioon on otettava perheen sekä lapsen elämän- ja koulunkäynnin kokonaistilanne ja opetuksen toteuttamismahdollisuudet opetussuunnitelman sekä oppilasaineksen mukaan. Lähtökohtana tulee olla lähikouluperiaate. Tässä tilanteessa, jossa lähikoululla on mahdollisuus tarjota koulupaikka oppilaalle, ei ole inhimillistä ajatella lapsen kuljettamista toiseen kouluun. Askolan koulun alakoulun alkuopetuksen luokat (1. ja 2. luokat) ovat tällä hetkellä ylisuuria ja muodostuvat edelleen lukuvuonna 2021 - 2020 oppilasmäärältään ylisuuriksi suhteessa kunnassa päätettyyn ryhmäkokoon, joka on erillisluokkaopetuksessa 1. ja 2. luokilla max. 25 oppilasta/ryhmä. Askolan alakoulussa on kuluvana lukuvuonna 2020 - 2021 ylisuuri 1. luokka, 28 oppilasta, kun tulisi olla max. 25. Oppilaita on ryhmään tullut lisää po. lukuvuoden alkaessa, joten ennakointia ei valmistelussa pystytty tekemään. Ryhmässä on useita tukea tarvitsevia oppilaita. Lukuvuonna 2021 - 2022 on tulossa 1. luokalle 28 oppilasta, joten taasen muodostuisi ylisuuri ryhmä ellei sitä saada jakaa siten kuin talousarviovaiheessa on ennakoitu. Askolan koulun alakoulun kohdalla alkuopetuksen luokkien oppilasmäärien tasaaminen tulee tehdä koulun alkuopetuksen sisällä, jotta voidaan turvata opetussuunnitelman mukainen opetus sekä koulutulokkaille 1. luokkalaisille (28 opp.) että syksyllä 2. luokkalaisille (28 opp.). Yhteensä 56 oppilasta, joka 3 ryhmään jaettuna tekisi laskennallisesti ryhmäkoot 18, 19, 19. Tulevana syksynä 1. luokan oppilaita tämän hetkisen tiedon mukaan tulee 28. Tällä hetkellä 2. luokalle siirtyviä oppilaita on 28. Näin ollen nämä ryhmät on pedagogisesti järkevintä jakaa luokkiin 1., 1.-2. ja 2. Syksyllä aloittavalla 1. luokalla on useita oppilaita, joilla on tuen tarvetta: -3 tehostetun tuen oppilasta, 4 toimintaterapian asiakasta, 3 heikoilla äidinkielen ja matematiikan taidoilla. Lisäksi usealla oppilaalla on käyttäytymisen ja tarkkaavuuden pulmaa. Kokemuksen mukaan oppilaiden haasteet korostuvat, kun aikuisten määrä radikaalisti vähenee kouluun tultaessa. Nykyisessä 1. luokassa (2.luokka lv. 2021 - 2022) on erittäin paljon tuen tarvetta:-9 tehostetun tuen oppilasta, 2 jonottaa psykologin kognitiivisiin tutkimuksiin, joissa kartoitetaan myös keskittymisen haasteita, 2 toimintaterapian asiakasta. Ryhmässä on erityisen paljon oppilaita, joilla on heikot äidinkielen ja matematiikan taidot. Esimerkiksi tammikuisessa matematiikan Lukimat-testissä 11 oppilasta sai tulokseksi persentiilin 20 tai vähemmän. Esimerkiksi persentiili 15 tarkoittaa että 15 % vertailuaineiston lapsista selviytyi samalla tavalla tai heikommin, 85 % puolestaan samalla tavalla tai paremmin. Lisäksi huolestuttavan monella oppilaalla on huomattavan selkeitä haasteita tarkkaavuudessa ja toiminnan ohjauksessa. Tästä johtuen aikuisen henkilökohtaisen tuen tarve on merkittävä. Suurilla ryhmillä sekä oppimisen ja käyttäytymisen haasteilla on perusteltua jakaa oppilaat kolmeen luokkaan. Huolellisella ryhmien jakamisella ottaen huomioon oppilaiden yksilölliset haasteet, voidaan tukea oppilaiden koulunkäyntiä mahdollisimman hyvin. Ryhmät olisivat tällä oppilasmäärällä kooltaan 18-19 oppilasta. Varsinkin alkuopetuksessa ryhmän koolla on erityistä merkitystä niin oppimisen kuin sosiaalisten taitojen harjoittelun kannalta. Askolassa onkin useamman vuoden ajan nostettu koulujen vuosisuunnittelussa esille ryhmäkokojen kohtuullistamisen tarve. Alkuopetuksessa maksimissaan 20 oppilasta olisi toimiva ryhmäkoko. Lisäksi on huomioitava vallitsevan koronaepidemian vaikutukset lisääntyneeseen tuen tarpeeseen. Askolan koulun alakoulu on rakennettu 1½-sarjaiseksi. Tämä tarkoittaa sitä, että koululla on valmius ja tilat yhdeksälle yleisopetuksen ryhmälle. Näin ollen alkuopetuksen oppilaiden jakaminen kolmeen luokkaan lukuvuonna 2021-2022 on myös tilojen kannalta mahdollista. Sivistyslautakunta toteaa, että tässä tilanteessa tulee oppilasmäärät tasata Askolan alakoulussa alkuopetuksen sisällä. Lukuvuoden 2021 - 2022 osalta Monninkylän koulun 1. ja 2. luokat ovat täynnä. Askolan alakoulussa tulee voida jakaa alkuopetus 1.- 2. luokat 3. ryhmään, jotta opetussuunnitelman tavoitteet voidaan saavuttaa, auttaa tuen tarpeessa olevia oppilaita sekä sitä kautta vähentää myös syrjäytymisriskiä. Askolan koulun alakoulun rehtori Eeva Hanhivaara on kokouksessa asiantuntijana mukana. Päätösehdotus (sivistystoimenjohtaja): Sivistyslautakunta toteaa henkilöstöjaostolle, että täyttölupa määräaikaisen tuntiopettajan virkasuhteeseen Askolan koulun alakoululle lukuvuodelle 2021 -2022 on välttämätön, jotta pystytään turvaamaan 1.-2. luokkien oppilaiden opetus ja ohjaaminen opetussuunnitelman, säädösten, ohjeiden ja lakien edellyttämällä tavalla. Sivistyslautakunta toteaa, että Askolan koulun alakoulussa tulee alkuopetus jakaa (1.- 2. luokat) 3. ryhmään, jotta opetussuunnitelman tavoitteet voidaan saavuttaa, auttaa tuen tarpeessa olevia oppilaita sekä sitä kautta vähentää myös syrjäytymisriskiä. Sivistyslautakunta hakee henkilöstöjaostolta täyttölupaa määräaikaisen tuntiopettajan, luokanopettajan tehtävät, virkaan ajalle 9.8.2021 - 31.7.2022. Päätös: Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaan. Merkitään pöytäkirjaan, että rehtori Eeva Hanhivaara oli kokouksessa asiantuntijana tämän pykälän käsittelyn aikana klo 17.40-18.00. Täytäntöönpano: Lisätietoja: sivistystoimenjohtaja Pirkko Hynninen, puh. 040506 9547 tai etunimi.sukunimi@askola.fi