Sivistyslautakunta § 48 25.05.2021 MÄÄRÄAIKAINEN TUNTIOPETTAJA / MONNINKYLÄN KOULU SIVLTK § 48 Valmistelija: Monninkylän koulun rehtori Anu Hovilehto ja sivistystoimenjohtaja Pirkko Hynninen. Monninkylän koulun alueelta tulee vuosittain selvästi suurin määrä kaikista Askolan erityisen tuen oppilaista. Erityisen tuen oppilaita viime vuosina ollut alueella karkeasti arvioituna vuosittain 2-5, ja heistä osa saa pienluokkapaikan Askolan alakoulusta tai erityiskoulusta. Kuitenkin kaikkina lähivuosina Monninkylän koulun yleisopetuksen luokkaan on sijoitettu erilaisista syistä vuosittain 1-3 erityisen tuen oppilasta. Tämä on kuormittanut yleisen tuen luokkia sekä luokan oppilaita, sillä erityisen tuen oppilaiden lisäksi luokilla on ollut monenlaista muuta tuen tarvitsijaa. Monnikylän koulussa on erityisen tuen oppilaita tämän hetken tiedon mukaan yleisopetuksen ryhmissä syksyllä 13. Tämä vastaisi reilua erityisen tuen pienluokkaa (erityisopettaja ja ohjaaja). Oppilailla on laaja-alaisia oppimisen ja koulunkäynnin haasteita, erityisen tuen päätös ja yksilöllistettyjä aineita ja jokaisella henkilökohtainen opetussuunnitelma, joka on kirjattu oppilaan henkilökohtaiseen opetuksen järjestämistä koskevaan suunnitelmaan. Oppilaat on integroitu perusopetuksen luokkiin ja tarvitsevat aikuisen apua ja ohjausta joka päiväisesti oppimisen lisäksi myös monissa arjen toiminnoissa. Tämän lisäksi apua ja ohjausta tarvitsevat myös tehostetun tuen oppilaat, joita koulussa on noin 30. Syksyllä 2021 Monninkylän koulussa opiskelee reilut 170 oppilasta. Koulutulokkaiden määrä koulussa on muodostunut suureksi, tulevia 1. luokkalaisia on tämän hetkisen tiedon mukaan 26. Ryhmäkoko on suuri ottaen huomion oppilasaineksen haasteellisuus sillä erityisen ja tehostetun tuen tarve on 27 % ryhmän oppilaista. Lisäksi nykyisessä 1. luokassa (2. luokka lv. 2021 - 2022), 22 oppilasta, on paljon tuen tarvetta, erityisen ja tehostetun tuen tarve on 23 % ryhmän oppilaista. Alkuopetuksessa opetettavien oppilaiden yhteismäärä on 48 oppilasta, joista keskimäärin 25% on erityisen tai tehostetun tuen tarve. Esityslistan liitteessä on kuvattu tilannetta yksityiskohtaisemmin. Ottaen huomioon nykyisen 1. luokan ja 2.luokan suuruuden ja haastavuuden ja erityisen tuen oppilaiden suuren määrän, on välttämätöntä saada Monninkylän koulun alkuopetukseen lisäluokka, joka tukee lakisääteisen tuen antamista erityisesti erityisen ja tehostetun tuen oppilaille 1.-2.-luokilla. Tällöin alkuopetuksen oppilaat jaettaisiin kolmeen luokkaa. Luokalla voitaisiin purkaa molempien luokkien suurta kokoa ja haasteellisuutta ja jatkossa mahdollisesti vähentää tuen tarvetta ylemmillä luokilla. Huolellisella ryhmien jakamisella ottaen huomioon oppilaiden yksilölliset haasteet voidaan tukea oppilaiden koulunkäyntiä mahdollisimman hyvin. Alkuopetuksen luokkien jakaminen pienemmiksi on välttämätöntä, jotta pystytään turvaamaan oppilaiden opetus ja ohjaaminen opetussuunnitelman, säädösten, ohjeiden ja lakien edellyttämällä tavalla sekä auttaa tuen tarpeessa olevia oppilaita ja sitä kautta vähentää myös syrjäytymisriskiä sekä koulupudokkuutta. Erityisesti alkuopetuksessa ryhmän koolla on erityistä merkitystä niin oppimisen kuin sosiaalisten taitojen harjoittelun kannalta. Askolassa voimassa oleva 1.-2. luokkien opetusryhmien enimmäiskoko on 25 oppilasta. Askolassa onkin useamman vuoden ajan nostettu koulujen vuosisuunnittelussa esille ryhmäkokojen kohtuullistamisen tarve. Alkuopetuksessa maksimissaan 20 oppilasta olisi kohtuullinen ryhmäkoko (myös fyysisten luokkatilojen koon ja ilmanvaihdon kannalta nykyiset luokkakoko maksimit ovat liian suuret suhteessa luokkatilaan). Koronaepidemian vaikutukset lisääntyneeseen tuen tarpeeseen on myös huomioitava. Opetushallituksen selvitysten mukaan toimivin ryhmäkoko on 20 oppilasta ja sen lisäksi tulisi ryhmäkoon harkinnassa lisäksi huomioida luokan oppilaiden yksilölliset tarpeet ja erityispiirteet, jotka voivat merkittävästi vaikuttaa koulunsa aloittavien oppilaiden ja koko ryhmän oikeuteen saada lakisääteistä opetussuunnitelman mukaisesta opetusta ja taata jokaiselle oppilaalle koulupäivien turvallisuus. Sivistystoimi pitää erittäin välttämättömänä lisäluokan perustamisen Monninkylän koulun alkuopetukseen.Tämä merkitse määräaikaisen luokanopettajan palkkaamista tuntiopettajana ajalle 1.8.2021 – 31.7.2022. Henkilöllä, joka virkaan valitaan, on vastuullaan luokanopettajan tehtävät päätoimisena tuntiopettajana. Tehtävää ei voi liittää muiden opettajien tehtäviin. Tällä ratkaisulla alkuopetuksen luokat 1.-2. voidaan jakaa kolmeen ryhmään, joten pystytään turvaamaan oppilaiden opetus ja ohjaaminen opetussuunnitelman, säädösten, ohjeiden ja lakien edellyttämällä tavalla sekä auttaa tuen tarpeessa olevia oppilaita ja sitä kautta vähentää myös syrjäytymisriskiä sekä koulupudokkuutta. Palkkakustannukset ovat vuoden 2021 talousarvion osalta noin 25 000 euroa (5 kuukautta). Talousarvion toteutumista seurataan ja tarkastellaan samalla, voidaanko kustannukset kattaa talousarvion sisältä. Mikäli opetushallitukselta tai opetus- ja kulttuuriministeriöltä on haettavissa hankerahaa tämäntyyppiseen ryhmien jakamiseen niin sitä tullaan hakemaan. Monninkylän koulun rehtori Anu Hovilehto on kokouksessa mukana asiantuntijana. Päätösehdotus (sivistystoimenjohtaja): Sivistyslautakunta päättää perustaa Monnikylän kouluun määräaikaisen luokanopettajan tehtävän tuntiopettajauutena lukuvuodeksi 2021-2022. Sivistyslautakunta päättää hakea henkilöstöjaostolta lupaa täyttää Monninkylän koulun luokanopettajan päätoiminen tuntiopettajuus lukuvuodeksi 2021-2022. Päätös: Hyväksyttiin päätösehdotuksen mukaan. Merkitään pöytäkirjaan, että rehtori Anu Hovilehto oli kokouksessa asiantuntijana tämän pykälän käsittelyn aikana klo 18.11-18.28. Täytäntöönpano: Henkilöstöjaosto, Monninkylän koulun rehtori Anu Hovilehto, palkkasihteeri Kirsti Kalliojärvi.