KUULUTUS YMPÄRISTÖLUPAHAKEMUKSESTA/ DESTIA

Askolan ympäristönsuojeluviranomaisella on vireillä ympäristönsuojelulain mukainen hakemus voimassa olevan ympäristöluvan muuttamiseksi. Lisäksi haetaan lupaa aloittaa toiminta muutoksenhausta huolimatta.

Kuulutuksen julkaisupäivä: 31.1.2022
Hakemuksen tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä tämän kuulutuksen julkaisemisajankohdasta.

Hakija: Destia Oy, Neilikkatie 17, 01301 Vantaa

Hakemuksen mukainen toiminta

Askolan rakennus- ja ympäristölautakunta on myöntänyt Destia Oy:lle 3.11.2016 § 63 ympäristöluvan kallion louhintaan ja murskaukseen sekä puhtaiden maiden vastaanottoon Fredsbergin kiinteistöllä (18-410-9-28) Askolassa. Destia hakee muutosta ympäristöluvan lupamääräykseen 6. niin että murskausta ei saisi tehdä 1.6.-15.8. välisenä aikana kun voimassa olevassa luvassa murskaus on kielletty 1.5.-30.9. välisenä aikana. Louhinnan, rikotuksen ja räjäytysten toiminta-aikoihin ei haeta muutosta.

Lisäksi Destia hakee täydennystä ympäristöluvan lupamääräyksiin niin, että muualta tuotavan ja alueella murskattavaksi tarkoitetun louheen vastaanottomäärä määriteltäisiin lupamääräyksissä. Alkuperäisessä lupahakemuksessa muualta tuotavan louheen määräksi on arvioitu enintään        10 000 t /a, 0-3 vuoden välein. Muutoshakemuksessa muualta tuotavan louheen vastaanottomäärää halutaan kasvattaa 25 000 t/a. Vastaanottoa voi myös olla jatkossa tarvittaessa vuosittain. Vuosittaiseen kokonaismurskausmäärään ei haeta muutosta (enintään 150 000 t/a.).

Muutosten ei arvioida aiheuttavan oleellisia muutoksia nykyisiin ympäristövaikutuksiin nähden.

Kuulutus on nähtävillä Askolan kunnan verkkosivuilla 31.1.-8.3.2022. Kuulutus ja hakemusasiakirjat ovat lisäksi nähtävillä 31.1.-8.3.2022 www.julkipano.fi

Ne, joiden etua tai oikeutta asia koskee, voivat tehdä muistutuksen asiasta. Muilla kuin asianosaisilla on oikeus ilmaista mielipiteensä hakemuksesta. Muistutukset ja mielipiteet tulee jättää ensisijaisesti www.julkipano.fi –sivuston kautta tai osoitteeseen Ympäristönsuojeluyksikkö, Askolantie 28, 07500 Askola tai ymparistonsuojelu@askola.fi. viimeistään 8.3.2022.

Lisätietoja hakemuksesta antaa ympäristönsuojelusihteeri Laura Haapola, etunimi.sukunimi@askola.fi, 040 7639 420

Askolan rakennus- ja ympäristölautakunta

Lähettäjä: Rysy